У сучасному бізнесі дані стали одним із найцінніших ресурсів. Втрати інформації або простої в роботі можуть призвести до значних можуть призвести до значних фінансових втрат, зниження довіри клієнтів та погіршення репутації компанії. Тому питання безперервності бізнес-процесів та збереження даних, тісно пов'язані з катастрофостійкістю (Disaster Recovery) та відмовостійкістю (High Availability) центрів обробки даних (ЦОД), стають дедалі актуальнішими.
Сьогодні майже в кожній компанії, ІТ — невід’ємна частина бізнесу, існує власний дата-центр. Проте підвищення вимог до його надійності є не тільки технологічним викликом, а й ринковою необхідністю. Спеціалісти шукають оптимальні способи підвищення надійності ЦОД, аби забезпечити і безперебійну роботу, і захист від масштабних загроз.
Катастрофостійкість ЦОД — це здатність ІТ-інфраструктури протистояти критичним подіям, як-от природні катастрофи, техногенні аварії або людські помилки, і швидко відновлюватися з мінімальними втратами. Це не лише питання апаратного захисту, а й ретельного планування відновлення після аварій.
Основний принцип забезпечення катастрофостійкості — використання кластерної конфігурації. Сервери географічно розподіляються, забезпечуючи єдність мережі зберігання даних. Створюються основні та резервні майданчики, які працюють за єдиною системою.
Для захисту від природних та техногенних катастроф застосовується резервування основних систем розміщення та обробки даних. По суті, це ще один прояв географічно розподіленої системи. Наявність резервного дата-центру дозволяє підтримувати роботу ІТ-інфраструктури у разі пошкодження основного об'єкта.
Катастрофостійкість ЦОД тісно пов'язана з такими факторами, як RTO і RPO:
Відмовостійкість ЦОД полягає в здатності продовжувати роботу навіть при виході з ладу окремих компонентів або систем. Це досягається шляхом дублювання важливих елементів інфраструктури та впровадження механізмів автоматичного перемикання на резервні ресурси у разі відмови основних.
Ключові методи забезпечення відмовостійкості:
Хоча ці два поняття мають спільну мету — забезпечити безпеку та стабільність бізнесу, вони мають різний підхід до ризиків.
Катастрофостійкість сфокусована на відновленні бізнес-процесів після великих інцидентів, таких як стихійні лиха чи масові техногенні аварії, тоді як відмовостійкість забезпечує щоденну стабільність і безперервність роботи систем навіть за умов локальних збоїв.
Відмовостійкість — це основний показник, за яким визначають надійність ЦОД. Час простою — це період, протягом якого обладнання ЦОД не працює, включаючи планові технічні роботи та аварійні ситуації. Чим менший цей час, тим вищий рівень класифікації ЦОД.
Для оцінки надійності ЦОД застосовується система рівнів (Tier), розроблена Uptime Institute:
Рівень 1 (Tier I): Базовий рівень
Найнижчий рівень надійності, допускає до 28 годин простою на рік, а рівень відмовостійкості — 99.671%. Поломка будь-якої з систем для ЦОД рівня Tier I порушує (або навіть зупиняє) роботу всього об'єкта. Підходить для малих компаній з невеликими обсягами критичних даних.
Рівень 2 (Tier II): Поліпшений рівень
Вищий рівень із дозволеним простоєм до 22 годин на рік та рівнем відмовостійкості – 99,749%. Має базовий рівень резервування компонентів.
Рівень 3 (Tier III): Високий рівень
Забезпечує менше ніж 1,6 години простою на рік, завдяки дублюванню всіх ключових компонентів системи та можливості проводити технічне обслуговування без зупинки роботи. Більшість установ, як комерційних, так і державних, користуються саме ЦОД третього рівня надійності, оскільки їх відмовостійкість складає 99.982%.
Рівень 4 (Tier IV): Вершина надійності
Найвищий рівень надійності, забезпечує безперебійну роботу з мінімальними простоями до 0,4 години на рік та рівнем відмовостійкості – 99,995%. Має повне резервування всіх компонентів і стійкість до будь-яких інцидентів.
Створити катастрофостійкий та відмовостійкий дата-центр на території України можливо, однак у сучасних умовах повністю гарантувати його захищеність складно. Постійні загрози, такі як обстріли, відключення електроенергії та захоплення територій, створюють значні ризики для безперебійної роботи компаній. Саме тому все більше українських підприємств проявляють інтерес до міграції або створення резервного ЦОД у країнах Європейського Союзу.
По-перше, розміщення дата-центрів у ЄС та доступ до них через зашифровані інтернет-канали з гарантованою швидкістю значно підвищує стійкість бізнесу, дозволяючи компаніям зосередитися на реалізації своїх стратегічних завдань без переривань.
По-друге, катастрофостійкість ЦОД, побудованих на основі географічно розподіленої інфраструктури дата-центрів, гарантує безперервність роботи бізнесу та захищає від технічних загроз, що можуть виникати у разі надзвичайних ситуацій.
Отже, обравши європейський дата-центр, який працює у правовому полі Європейського Союзу, українські компанії отримують вищий рівень стабільності та захищеності своїх бізнес-процесів, роблячи їх практично невразливими до зовнішніх ризиків.
ALESTA, як єдиний системний інтегратор в Україні зі статусом Dell Technologies Titanium та Cisco Gold, має значний досвід успішної міграції та побудови дата-центрів для українських компаній на безпечній території ЄС. Ми здатні реалізувати найскладніші сценарії модернізації ІТ-інфраструктур та забезпечити побудову катастрофостійких ЦОД. У наших наступних матеріалах ми детально розповімо про індивідуальні рішення переміщення чи побудови серверної ІТ-інфрастурктури, що враховують специфіку бізнесу, географічні ризики та потреби в захисті даних.
Катастрофостійкість і відмовостійкість — це основні фактори, які визначають надійність сучасних дата-центрів. Бізнеси, які стикаються з постійними природними та техногенними загрозами, повинні інвестувати у стійку ІТ-інфраструктуру, здатну підтримувати безперебійну роботу в будь-яких умовах. Інвестування в таку надійність забезпечує збереження критичних даних, захищає репутацію та сприяє стабільному розвитку компанії, навіть у періоди нестабільності.